Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stimulační programy pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou
Gottwaldová, Kristýna ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce je věnována stimulačním programům pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou. Práce je členěna do pěti kapitol. První kapitoly se zaměřují na informace potřebné k pochopení daného tématu. Jedná se o psychologické vymezení předškolního věku, dále o problematiku vstupu do školy, následuje kapitola zaměřená na diagnostiku, která ve většině případů předchází stimulaci. Další kapitola je již zaměřená na samotné stimulační programy, obsahuje jejich teoretický popis, ale také informace potřebné k jejich tvorbě. V páté kapitole uvádím příklad vytvořeného stimulačního programu, jeho funkčnost je doložená pozorováním na začátku a v průběhu programu. Práce by měla posloužit jako návod k vytvoření stimulačního programu v rámci předškolní přípravy.
Diagnostika školní zralosti
Šachová, Jana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Anotace: Diplomová práce charakterizuje současnou mateřskou a základní školu, ukazuje základní metody a formy spolupráce těchto institucí a poukazuje na to, jak usnadnit dětem přechod z preprimárního do primárního vzdělávání. Metody, které byly v práci použity, jsou metoda pozorování a metoda strukturovaného rozhovoru. Pozorování probíhalo na vybraných mateřských a základních školách. Rozhovory byly realizovány s řediteli, či vedoucími pracovníky těchto institucí. Rozhovory byly realizovány také s odborníky z pedagogicko-psychologických poraden. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak probíhají zápisy do současných základních škol, jak jsou žáci úspěšní/neúspěšní, jaké jsou nejčastější důvody odkladů školní docházky. Práce poukazuje také na to, že děti předškolního věku jsou schopny, v poměrně krátkém časovém úseku, velkého rozvoje schopností. Dalším cílem práce byla snaha zjistit formy a metody spolupráce jednotlivých mateřských a základních škol. Práce poukazuje i na možné obtíže dětí v mateřských školách, či na pozdější obtíže na počátku školní docházky. Práce také poukazuje na informovanost rodičů a dětí ohledně odkladů školní docházky.
Problematika školní nezralosti očima učitelek 1. stupně ZŠ
Raková, Světlana ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Krátká, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce Problematika školní nezralosti očima učitelek 1. stupně ZŠ je v teoretické části shrnout dosavadní poznatky z odborné literatury týkající se problematiky školní zralosti a školní připravenosti a jejich kontroverze a následně v empirické části zjistit, jaké problémy učitelé základních škol v oblasti tohoto tématu pociťují a jakým způsobem je řeší. Práce je rozčleněna na teoretickou a praktickou část. V části teoretické jsou shrnuty stěžejní poznatky o zvoleném tématu, v části praktické je prezentován vlastní kvalitativní výzkum. Výzkum byl veden formou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli 1. stupně základní školy. Rozhovory byly následně přepsány a analyzovány. Analýzou rozhovorů bylo zjištěno, že zkušenosti pedagogů se školní nezralostí žáků 1. stupně jsou velmi pestré. Nejčastěji se oslovení pedagogové setkávali s neschopností dítěte odloučit se od rodičů a s nedostatky v komunikačních schopnostech. Většina pedagogů nejčastěji uváděla v oblasti podpory dětí nedostatečně zralých pro školu individuální přístup. Za negativní jev lze považovat, že většina oslovených škol nemá přípravný program pro budoucí prvňáčky. Jako návrh pro praxi jsem uvedla, aby měli pedagogové prvních tříd automaticky k dispozici asistenta pedagoga - právě asistenta pedagoga hodnotili všichni oslovení...
Využití portfolia dítěte při zápisech do prvních tříd základní škol
Hotová, Jana ; Koželuhová, Eva (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu využití dětských portfolií, zejména se zaměřuje na dětská portfolia jakožto na možný diagnostický prostředek při zápisu do základních škol. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jaké jsou možnosti využití dětského portfolia při zápisu do prvních tříd a jak nahlížejí učitelé základních škol na možnost využití dětských portfolií při zápisu do prvních ročníků základního vzdělávání. Teoretická část práce se zaměřuje na témata přechodu dítěte z mateřské školy do základního vzdělávání realizace zápisů do základní školy v minulosti a dnes, dále pak školní zralost a připravenost. Objasňuje pojem dětské portfolio, představuje jeho tvorbu a využití v MŠ, další možnost a způsob využití dětského portfolia i mimo mateřskou školu, zejména pak jako diagnostický prostředek pro určení školní zralosti a připravenosti v procesu zápisu dětí do základního vzdělávání. Empirická část je vedena jako kvantitativní výzkumné šetření s využitím metody dotazníkového šetření s cílem odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: "Jaké jsou možnosti využití dětského portfolia při zápisu do prvních tříd?" K získání odpovědí na výzkumné otázky bylo využito analýzy dat získaných z dotazníkového šetření. Výsledkem diplomové práce je návrh podoby ideálního dětského diagnostického portfolia, které by mohlo...
Znalosti dětí z matematiky na počátku školní docházky
NOVÁČKOVÁ, Markéta
Diplomová práce je zaměřena na matematické znalosti dětí na počátku školní docházky. Teoretická část se zabývá charakteristikou předškolního a mladšího školního věku, zejména pak specifiky v oblasti poznávacích funkcí. Dále je zařazena kapitola věnující se přehledu výzkumů matematických dovedností žáků českých základních škol či Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní i základní vzdělávání. Pozornost je také věnována způsobům budování předmatematických a matematických představ v mateřské či základní škole, ale i v rodině dítěte. Praktická část prezentuje výsledky kvantitativního výzkumného šetření z oblasti matematických představ na počátku školní docházky, kterého se zúčastnili žáci prvních ročníků základních škol a jejich třídní učitelé.
Diagnostika školní zralosti
Šachová, Jana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Anotace: Diplomová práce charakterizuje současnou mateřskou a základní školu, ukazuje základní metody a formy spolupráce těchto institucí a poukazuje na to, jak usnadnit dětem přechod z preprimárního do primárního vzdělávání. Metody, které byly v práci použity, jsou metoda pozorování a metoda strukturovaného rozhovoru. Pozorování probíhalo na vybraných mateřských a základních školách. Rozhovory byly realizovány s řediteli, či vedoucími pracovníky těchto institucí. Rozhovory byly realizovány také s odborníky z pedagogicko-psychologických poraden. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak probíhají zápisy do současných základních škol, jak jsou žáci úspěšní/neúspěšní, jaké jsou nejčastější důvody odkladů školní docházky. Práce poukazuje také na to, že děti předškolního věku jsou schopny, v poměrně krátkém časovém úseku, velkého rozvoje schopností. Dalším cílem práce byla snaha zjistit formy a metody spolupráce jednotlivých mateřských a základních škol. Práce poukazuje i na možné obtíže dětí v mateřských školách, či na pozdější obtíže na počátku školní docházky. Práce také poukazuje na informovanost rodičů a dětí ohledně odkladů školní docházky.
Stimulační programy pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou
Gottwaldová, Kristýna ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce je věnována stimulačním programům pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou. Práce je členěna do pěti kapitol. První kapitoly se zaměřují na informace potřebné k pochopení daného tématu. Jedná se o psychologické vymezení předškolního věku, dále o problematiku vstupu do školy, následuje kapitola zaměřená na diagnostiku, která ve většině případů předchází stimulaci. Další kapitola je již zaměřená na samotné stimulační programy, obsahuje jejich teoretický popis, ale také informace potřebné k jejich tvorbě. V páté kapitole uvádím příklad vytvořeného stimulačního programu, jeho funkčnost je doložená pozorováním na začátku a v průběhu programu. Práce by měla posloužit jako návod k vytvoření stimulačního programu v rámci předškolní přípravy.
Příprava předškolního dítěte na zahájení školní docházky
DRAŽANOVÁ, Judita
Bakalářská práce se skládá z teoretické části, která popisuje vývojové období předškolního dítěte mezi pátým a sedmým rokem a zabývá se problematikou školní zralosti, přípravou předškolního dítěte na vstup do školy a oblastmi, které jsou pro úspěch ve škole klíčové. Praktická část testuje dovednosti a obecné znalosti konkrétního výzkumného vzorku dětí z mateřské školy a navrhuje praktická cvičení a možnosti, jak tyto děti rozvíjet.
Problémové oblasti školní zralosti při zápise a po nástupu do školy
VESELÁ, Lenka
Cílem práce je odhalit problémové oblasti školní zralosti dětí v době školního zápisu a po nástupu do školy, zjistit, které z nich přetrvávají a na které je tedy nutné se zaměřit v přípravě na školu i při samotném zápise do školy. Teoretická část je věnována vymezení základních pojmů, jako je školní zralost a její složky, školní připravenost, školní úspěšnost, školní nezralost a její příčiny. Dále jsou popsány možnosti diagnostiky školní zralosti dětí pro školní docházku, současný stav problematiky školní zralosti dětí a nejčastější důvody odkladů školní docházky. Praktická část přináší výsledky smíšeného výzkumu, ve kterém byla zjišťována úspěšnost dětí v jednotlivých činnostech během školního zápisu, a jež byly následně srovnávány s výpověďmi učitelek prvních tříd o schopnostech a dovednostech těchto dětí na počátku školní docházky. Na základě výsledků výzkumného šetření je stanoveno doporučení pro prověřování způsobilosti dítěte pro školní docházku při školních zápisech a návrhy pro podporu problémových oblastí školní zralosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.